Skip to content

Sluta ducka ansvar för IS-krigare

april 1, 2017

Det är dags att skrota stadsdelsnämnderna. Det var budskapet i den debattartikel som jag och Magnus Berntsson, partidistriktsordförande för Kristdemokraterna Göteborg, skrev i måndagens GP. Min bild är att dagens organisation gör att många göteborgare tycker att det är otydligt vem som ansvarar för vad, samt att det finns en brist på likvärdighet bland stadsdelarna. Detta drabbar bland annat många människor med funktionshinder då bedömningar skiljer sig åt beroende på vilken stadsdel som gör prövningen. Kristdemokraterna vill därför att SDN-organisationen ersätts med en mer jämlik, effektiv och tydlig organisation.

I tisdags skrev jag och Lennart Bondeson, kommunalråd i Örebro, en debattartikel på SvD.se om att det är allvarligt att regeringen skjuter över allt ansvar för hemvändande IS-krigare på kommunerna. Idag ser arbetet med återvändare mycket olika ut i olika kommuner – och en del kommuner vet inte ens om att de har ett sådant ansvar.

Självklart ska de som har begått brott gripas och få kännbara straff. Samtidigt måste vi kunna hantera de personer som reste innan terrorresor blev olagligt och där brott i övrigt inte har kunnat bevisas. Men många gånger saknar kommuner information och resurser för att kunna hantera och avradikalisera dessa personer. För mig är det uppenbart att regeringen måste sluta ducka bakom kommunerna och att staten ska ta det samlade ansvaret för hemvändande IS-krigare.

På onsdagen var det partidistriktsårsmöte i Göteborg. Då hade vi besök av Andreas Carlson, Kristdemokraternas gruppledare i riksdagen, som höll ett mycket uppskattat inledningstal om tillit och framtidstro. Det blev något av en rockad mellan Göteborg och Stockholm. I lördags var jag nämligen i Stockholm för att inledningstala när kristdemokrater i Stockholms län och stad samlades för partidistriktsårsmöte. Då lyfte jag bland annat att vi måste vara stolta över vår politik och stå fast vid våra värderingar. Det är i tider som denna, när människovärdet hotas, som kristdemokratin behövs som mest.

I torsdags träffade jag Sonia Koppen, ordförande för Vision Göteborg, och företrädare för deras styrelse. Något som oroar mig är de höga sjukskrivningstalen i staden som fortsätter att öka. Det är en trend som måste vändas. Det visar att arbetsmiljön på flera ställen inte är bra. Som ledamot i personalutskottet har jag flera gånger lyft att det inte räcker att bara lägga fram siffror och tabeller, vi måste även få analyser på varför det ser ut som det gör. Annars kan vi inte åtgärda problemen.

Det finns mycket som behöver göras på personalområdet och det känns därför mycket bra att Sonia är så engagerad i arbetet att förbättra arbetsmiljön. Det är ett engagemang som staden behöver.

Den här veckan praktiserade Eric Bjälnes, 14 år, hos Kristdemokraterna i Göteborg. En fantastisk kille som gjorde ett mycket bra intryck och många bra inspel! Hans ord om sin praktik får avsluta den här veckans nyhetsbrev:

”Det finns mycket jag skulle kunna skriva om från min praktik hos Kristdemokraterna. Men något som jag tyckte var väldigt spännande var att se hur det gick till när beslut togs i kommunstyrelsen. Jag var även med på möte med idrotts- och föreningsnämnden och Alliansens möte om skolan. Det var väldigt intressant eftersom skolan och idrott är ämnen som ligger mig nära. Det har varit en kul och lärorik vecka och jag har lärt mig mycket om hur kommunpolitiken fungerar.”

No comments yet

Kommentera

