Skip to content

Blondinbella har helt rätt

juni 12, 2014

2009 blev jag utsedd till Årets affärsnätverkare. Självklart var det både roligt och hedrande. Året därpå var jag inbjuden som talare när priset skulle delas ut igen och träffade då Isabella Löwengrip, som kanske är mest känd under namnet Blondinbella. Hon vann priset 2010, mycket välförtjänt tycker jag, och har sedan dess fortsatt med sitt entreprenörskap, bloggande och andra projekt.

Isabella är mycket duktig. Jag håller inte alltid med henne, men nu på morgonen läste jag ett blogginlägg som jag håller med om fullständigt. Hon skriver dels att partierna är dåliga på att berätta vad vi gör, och här måste vi vara självkritiska. Det har varit mycket verkstad och lite snack, och faktum är att båda är viktiga.

Sedan gör hon en lista med tio viktiga satsningar och förändringar som Alliansregeringen genomfört, som gör att hon hoppas att Alliansen blir omvalda. Läs hennes lista här. Alla satsningarna är bra och viktiga, men för att svara på Isabellas uppmaning om att kommunicera bättre så vill jag fylla på lite. Här kommer tre satsningar till som Alliansregeringen genomfört som jag tycker är viktiga.

 

1. Fritidspeng
Fritidspengen är en av mina favoritsatsningar. På lång sikt tror jag att den är jätteviktig. Det är en riktad satsning till de barnfamiljer som inte klarar av att betala föreningsavgiften till fotbollsklubben eller deltagaravgiften till simlägret. Detta leder till att fler ungdomar hamnar i innanförskap och att uppväxtvillkoren förbättras. Fritidspengen ska betalas ut mot faktisk utgift, vilket garanterar att pengarna används för barnens fritid.

 

2. Vård till papperslösa
Att regeringen infört rätt till akutvård för papperslösa i Sverige är ett stort framsteg. En människas mest grundläggande rättigheter kommer inte av medborgarskap eller uppehållstillstånd. Rättigheter får man enbart på grund av att man är människa. Att minimera lidande måste gå före juridik.

 

3. Ökat stöd till kvinnojourer
Regeringen har ökat de statliga bidragen till organisationer som arbetar med våldsutsatta kvinnor. För kvinnojourerna blir det mer än en fördubbling av medlen. Kvinnojourerna har en central roll i arbetet med att bekämpa våld i nära relationer, som framförallt kvinnor drabbas av. Att få tillgång till deras hjälp och stöd är ovärderligt för de våldsutsatta kvinnorna, inte minst när det gäller att få kunskap om vad kvinnor har rätt att kräva och vad de kan förvänta sig att få hjälp med. Detta är en av de absolut viktigaste jämställdhetsfrågorna, och jag är glad att regeringen arbetar med den.

No comments yet

Kommentera

