Skip to content

Om gängkriminalitet och specialskolor

oktober 23, 2013
Från dagens GT

Från dagens GT

Idag har jag debattartiklar i både GT och GP. Min debattartikel i GT berör det viktiga och aktuella ämnet om hur vi får stopp på de kriminella gängen. Det handlar om två saker, dels hur vi stoppar nyrekryteringen och dels hur vi stoppar de gäng som finns nu. Jag har skrivit mer om detta här, men i debattartikeln idag fokuserar jag på den senare frågan. Kristdemokraterna tycker att Sverige ska pröva anonyma vittnesmål, precis som Norge och Danmark redan gör. Detta är en drastisk åtgärd, men behovet att få stopp på de kriminella gängen och de skottlossningar som sker på öppen gata är akut. Att människor inte vågar vittna är ett av samhällets största problem, eftersom det hotar rättssystemet i grunden.

Idag var justitieminister Beatrice Ask på besök i kommunstyrelsen tillsammans med rikspolischefen Bengt Svensson. GP, GT och Sveriges radio rapporterar om mötet, som var konstruktivt. Vi diskuterade de olika frågorna under en dryg timme. Justitieministern ska skärpa straffen för vapenbrott, vilket är bra eftersom kriminella då hålls borta från våra gator. Men för att överhuvudtaget kunna döma krävs ofta vittnen som vågar berätta vad de vet.

I Göteborgs-Posten skriver jag om allas rätt att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och vikten av specialanpassade skolor. I förra veckan fanns en debattartikel i ämnet, läs den här. Om några veckor ska kommunstyrelsen ska ta beslut i en fråga som rör Kannebäcksskolans finansiering. Kannebäcksskolan har döv- och hörselklasser, men också elever i ett tal- och språkspår. Vissa av dessa elever har även andra diagnoser som ADHD eller autism. I det förslag till beslut som presenterats ser jag en stor risk att skolans tal- och språkspår i framtiden hotas på grund av hur det finansieras. Föräldrar varnar om att den nuvarande finansieringen begränsar möjligheterna att få en plats på Kannebäckskolan för de barn som behöver det. I vissa fall har hela familjer fått flytta för att ge barnet en plats på Kannebäcksskolan. Så får det inte gå till.

Alla människor är unika men givetvis precis lika mycket värda. För mig innebär det bland annat att alla har rätt till en så fullgod skolgång som möjligt, utifrån sina behov. Jag hade själv behov av anpassad undervisning i två ämnen, idrott och slöjd, eftersom det helt enkelt inte var rimligt för mig att delta i den vanliga undervisningen med mitt funktionshinder.

Det är tanken att eleven hellre ska gå i en vanlig skola och få stöd där, snarare än att gå i en specialanpassad skola som har styrt förslaget om Kannebäcksskolans finansiering. Men vad som är bäst vet inte jag, det är barnen och föräldrarna som vet det bäst, inte jag som politiker. Vissa elever med särskilda behov behöver bara mer tid med en lärare men andra behöver gå i en specialskola. Politikerna ska säkerställa att valfriheten och båda alternativen finns.

Det finns en stor risk att tanken ”en skola för alla” i det här fallet, går före barnets rätt att utvecklas i sin egen takt och på sitt eget sätt. Formpressning är bra när man tillverkar bilar eller chokladpraliner, men verkligen inte när det handlar om människor. Alla är unika och ska få vara det, därför måste också skolorna och undervisningen få vara det. Jag hoppas att Kommunstyrelsen ska komma överens i frågan om Kannebäcksskolans finansiering, för barnens skull.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: