Skip to content

Ingen försening rörande trängselskatten

maj 8, 2013

Idag var ärendet om folkomröstning angående trängselskatten uppe i kommunstyrelsen. Som flera medier skriver bordlade jag ärendet till nästa veckas möte. Ärendet är tänkt att komma till kommunfullmäktige för beslut den 23 maj, så bordläggningen påverkar inte när beslutet slutgiltigt tas.

Kristdemokraternas partistämma och fullmäktigegrupp har redan beslutat att inte stödja en folkomröstning om trängselskatten. Vi anser att det Västsvenska paketet är en nödvändighet för Göteborgs utveckling, och trängselskatten utgör en mycket viktig del i finansieringen. Vi beklagar därför också att de rödgröna nu har beslutat att pausa processen kring Marieholmstunneln. Detta riskerar att fördröja utvecklingen i regionen.

Göteborg växer och infrastruktursatsningarna i det Västsvenska paketet är nödvändiga för att Göteborg ska kunna utvecklas. Paketet är ett första steg på en väg som sannolikt innebär fler satsningar framöver.

7 kommentarer leave one →
  1. Magnus permalink
    maj 8, 2013 4:49 e m

    Gällde inte ärendet ett folkinitiativ om en folkomröstning?

  2. Stanislaw Paledzki permalink
    maj 8, 2013 7:42 e m

    jag vet inte hur många röster fick ni i förra valet,jag gissar på några hundra,du kan räkna bort mig i nästa valet.
    Stan

  3. Rånad. Förnedrad. Illusionslös. Antikommunist permalink
    maj 8, 2013 11:27 e m

    Ynkryggar. Ni har NOLL koll ärligt talat. Hade förväntat mig mer av dig men detta bevisar bara att KD inte bryr sig det minsta om demokrati eller Göteborgs framtid. Detta är ingen värld jag tänker leva i. Adjö, lycka till med maktövertagandet, jag bryr mig inte längre.

  4. Anders wasen permalink
    maj 9, 2013 11:40 f m

    Har tidigare röstat kd i riksdagsvalet för att rädda er kvar i riksgen men nu är det slut med det. Att ta ställning mot ett folkigt iniativ är väljarförakt. Ni är fn ute ur riksdagen och ert beteende i Göteborg lär nog säkerställa detta.

  5. Martin permalink
    maj 12, 2013 6:01 e m

    Under de 21 år som jag har haft möjlighet att rösta har jag vid alla tillfällen valt att rösta på kristdemokraterna. Jag har upplevt att jag har tillhört en minskande skara men ändå stått fast vid mitt beslut. När trängselskatten infördes vid årsskiftet kände jag livet som småbarnförälder blev tuffare. Jag är helt beroende av bilen för att hinna ta mig till/från jobbet och samtidigt hinna hämta/lämna barnen på skolan innan de stänger fritids. Jag åker inte bil av nöje, utan för att helt enkelt få ihop tillvaron som småbarnsförälder. Idag då jag öppnade tidningen och förstod att du David kommer att rösta mot att folket ska få säga sitt om trängelskatten känner jag att du aldrig mer kommer att få min röst. Först överger du oss barnfamiljer och sedan tar du från oss möjligheten att säga vad vi tycker in en folkomröstning. Jag kan finna mig i att betala trängselskatt om majoriteten av Göteborgs invånare vill det, men jag kan aldrig stödja politiker som tror att de står över sina väljare.

    Om du står fast vid ditt beslut att motverka en folkomröstning om trängselskatt lovar jag här med att varken jag eller min fru aldrig någonsin kommer att rösta på dig och ditt parti igen.

    En djupt besviken väljare,
    Martin, projektledare, småbarnsförälder och f d kristdemokrat

  6. Anders permalink
    maj 13, 2013 10:53 e m

    Du uttrycker dig oklart. Ni väljer att inte stödja initiativet! Det kan tolkas olika. Att inte stödja borde betyda nedlagda röster. Men ni politiker …….???? Kan vi hoppas på att ni inte stödjer antidemokraterna. Om ni gör det så uppfattar jag ditt sätt att formulera dig som lite fegt.

  7. Anders permalink
    maj 14, 2013 12:50 e m

    Det kanske är ett bra tips! Om du inte vill rösta Ja och stödja initiativet så kan du ändå välja att inre aktivt rösta ned det. Jag tror att du skulle få en del uppskattning om du gjorde så.. I denna vändan så är det ju demokratin som ska försvaras.

Kommentera

