Skip to content

Om skolan och Adaktusson

februari 20, 2013

Igår morse gjorde SVT ett kort men mycket viktigt inslag om situationen på skolorna runt om i landet. 9 av 10 rektorer känner sig stressade i sitt arbete och 6 av 10 har sömnbesvär. SVT beskrev att detta kan bli ett problem även för våra skolbarn som enligt dem redan är den mest stressade gruppen i vårt samhälle. Saknar de dessutom en fungerande och trygg rektor som kan leda personalen i det pedagogiska arbetet blir situationen i skolan väldigt osäker, vilket påverkar elevernas inlärningsmöjligheter.

Jag har många gånger talat om betydelsen av att barn får kärlek, krav, stöd och beröm. Jag är övertygad om att vi behöver en sund balans av allt detta för att må bra och för att kunna utvecklas. Det är därför viktigt att ge tid och utrymme för att se barnen, både för att bekräfta dem för det dem är men även för det de kan bli med rätt förutsättningar. Att ha trygga vuxna i sin närhet är en förutsättning för frigörelseprocessen, utvecklandet och identitetskapandet.

Generellt har barns hälsa försämrats de senaste åren, framförallt den psykiska. De flesta experter är eniga kring vikten av att ge barn tid. Vi vet detta. Vi vet också att alla barn är olika och har olika behov utav kärlek, krav, stöd och beröm. Därför måste vi ha en skola där alla elever får möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

I höstas kom Skolinspektionen med rapporter om läget på Göteborgs skolor. Skolinspektionen uppgav att många skolmiljöer saknar både trygghet och studiero. Många elever får inte heller det stöd de har rätt till och skolmiljön saknar den glädje och spontanitet som stimulerar barns lust att lära, enligt inspektörerna. Situationen på Göteborgs skolor är oroväckande och risken för psykisk ohälsa i framtiden känns överhängande. Vi vill att den som behöver extra stöd ska få det, och den som behöver fler utmaningar ska få det. Det viktigaste är att vi politiker lyssnar på de larmrapporter vi får och ger rektorerna förutsättningar att arbeta med det pedagogiska ledarskapet. Detta ger mer utrymme för våra ungdomar att både bli sedda i det de gör och älskade som de är.

För övrigt vill jag, precis som många andra kristdemokrater gjort idag, passa på att välkomna Lars Adaktusson till partiet. Lars har tydligt deklarerat att han är intresserad av att kandidera till Europaparlamentet och jag önskar honom lycka till med sin kandidatur.

One Comment leave one →
  1. Claes. Jenninger permalink
    februari 20, 2013 6:24 e m

    Hej David. Det låter betryggande att du som politiker uppmärksammar att den avgörande betydelsen för en trygg är en fungerande rektor. Jag håller helt med dig. Men samtidigt vet jag att det inte ser ut så på skolorna. Sömnproblem, ja det var det minsta jag led av som rektor. Efter ett halvår kom jag en morgon inte ur sängen. Det räddade nog mitt liv, att jag insåg att det inte gick att fortsätta med de omänskliga villkoren.
    Du kanske minns mitt namn, jag arbetar med mobbningsfrågorna. Mobbning är ett strukturellt problem, handlar inte alls om goda eller onda människor. I ett system uppträder problem som på beställning. En icke-fungerande skola med otillräcklig ledning och bristande kunskap är en av de naturliga grogrunderna för de ökande psykiska problemen och mobbningen för barn och unga. Men Göteborg har gjort sig rikskänd som staden som vägrar betala skadestånd till drabbade barn! Det tycks finnas en enighet bland både tjänstemän och politiker att vägra betala de skadestånd som BEO utrett och bedömt åtskilliga barn i Göteborg vara berättigade till. I stället ser man de utsatta barnen inför tinget och kränker dem en gång till. Vi har fått hovrättsdomar om Göteborgs övergrepp mot barn! Och bara flickan Yasmin Gustafsson har kostat Göteborg runt miljonen eftersom hon vägrade acceptera att ,som hon ser det, Göteborg inte vill stå för den mobbning hon utsattes för. Att hon orkade igenom en lång utredning, möten, trakasserier och två rättegångar för sin rätt är en gåta.
    ”Det viktigaste är att vi politiker lyssnar på de larmrapporter vi får och ger rektorerna förutsättningar att arbeta med det pedagogiska ledarskapet.” skriver du i bloggen. Men dina kolleger säger att rektorerna inte vill ha pedagogiskt ledarskap, och hur skulle de hinna det, hur mycket de än vill? Det är ju ytterst politiker som anställer (delegerar ansvaret för) dessa rektorer. Här finns mycket att göra. Kunskap, ansvar, handlingskraft, insikt,politiskt mod. Och mycket mer.
    Du var den enda politiker i Göteborg som bjöd in mig efter min kampanj på stadsbiblioteket förra året, men hade inte möjlighet att träffa mig personligen.
    Mvh

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: