Skip to content

Jag ber om ursäkt

december 14, 2012
Inget roligt... Förlåt.

Inget roligt… Förlåt.

Igår hade jag en debattartikel i Göteborgs-Posten och skrev ett blogginlägg om barngruppernas storlek i Göteborg. Lite på skämt la jag också upp en bild från Tokyos tunnelbana, där det ju också är trångt. Idag känner jag mig lite skamsen över detta. I Västnytt igår kväll rapporterades det om att utrymmet för barnen i de tillfälliga förskolemodulerna på Heden är alldeles för litet. Istället för de 10 kvadratmeter per barn som förskolan ska vara är finns det bara 6,5 kvadratmeter på Heden. Likheterna med Tokyos tunnelbana blir obekvämt stora.

Samtidigt är den socialdemokratiskt ledda majoriteten otroligt duktiga på att tala om att de fått bort kön till förskolan. Det finns ingen kö till förskolan i Göteborg eftersom alla får ett skäligt erbjudande inom fyra månader. Jag delar inte deras definition av vad som är ett skäligt erbjudande, eftersom den ibland innebär att en förskola 9 kilometer från hemmet är skäligt. Men även om jag hade delat deras definition så är det ju inte så konstigt att kön är borta, om barngrupperna är för stora och ytan för liten. Det är nu viktigt att snabbt hitta nya lösningar. Jag vill göra Göteborg till Sveriges bästa stad för barn att växa upp i, och då krävs det en barnomsorg i toppklass.

(PS. Det finns ett visst mått av ironi i den här texten)🙂

4 kommentarer leave one →
  1. Mathias R permalink
    december 14, 2012 1:34 e m

    Det är rent skitsnack att dom fått bort köeerna.
    jag har hört det många ggr.
    Det är skitlätt att säga, synd bara att det är rent politiskt skitsnack.

    Det beror på hur man räknar (har jag hört det sägas)
    1. det är ÖVER 4 månaders väntetid.
    2. Även om det är inom dom 4 månaderna så är det fortfarande kö.

    Vem skulle stå i kön på snabbköpet i 4 timmar med 200 personer framför sig och sen säga att det inte är kö ?

  2. Mathias R permalink
    april 18, 2013 7:33 e m

    Senaste numret av tidningen Hisingen så uttalades det om att det tydligen än är ÖVER 4 månaders väntetid till förskola.
    Förbannad blir jag på hur vissa kan missköta sina jobba och bryta lagen och sen bara promenera på med samma jobb osv, bara för att man är politiker, där gäller lagar och löften tydligen ingenting.
    Hade en ”vanlig” arbetare gjort samma sak hade det varit MINST uppsägning med omedelbar verkan och böter.
    när det görs på en politisk nivå så händer… nada.

Trackbacks

  1. Barngrupperna måste bli mindre | HANDSFREE - David Lega
  2. Barngrupperna i förskolan måste bli mindre | HANDSFREE - David Lega

Kommentera

