Skip to content

Om vikten av arbete

februari 25, 2011


Igår besökte jag Fas-3 verksamheten Hökälla på Hisingen. Hökälla erbjuder arbetsuppgifter, social gemenskap och coachning till deltagarna som främst kommer från Jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas (Fas 3, som jag tidigare skrivit om här). Syftet är att deltagarna skall komma närmre arbetsmarknaden. Tillsammans med Park- och Naturförvaltningen och arrendatorn sköter deltagarna Hökälla naturområde med målsättningen att det skall vara ett attraktivt rekreationsområde med stor biologisk mångfald.

Samtalen under mitt besök  kretsade kring möjligheter och problem med att komma ut på arbetsmarknaden. Enigheten bland deltagarna var stor kring behovet av en rörligare arbetsmarknad, fler och kompetentare jobbcoacher, samt att Fas-3 skall innebära meningsfullt arbete, snarare än terapeutisk sysselsättning. Den känsla av egenmakt och frihet som det ger att ha ett arbete är svår att överskatta. Arbetslösheten är inte bara ett hot mot den allmänna välfärden,  utan också ett hot mot individens självkänsla och välbefinnande. Det är därför oerhört viktigt att de insatser som görs för att få fler människor i arbete håller högsta klass.

4 kommentarer leave one →
  1. Dix permalink
    april 3, 2011 10:34 e m

    Hur kan man försvara detta fas 3-system som tvingar människor att ibland utföra ordinarie arbete, utan lön. Eller till meningslösa uppgifter, förvägra utbildning, vilket för de äldre än 55 innebär total fastlåsning. Vilket innebär stress och dåligt mående. Stress leder till sjukdomar på sikt.

    De asom är yngre gör bäst i att söka utbildning och därigenom skapa nya bättre kontakter och självutveckling. Fas 3 är ett skämt. Fas 3 utgår från 100% närvaro eller sysselsättning, eller om så, arbete. Tid för att hitta annat jobb/kontaktskapande är inte reglerad. Det innebär att en del kan få det kämpigt om deras handläggare är motstridiga. Fas 3 tränger undan reella arbeten. Hur kan man tro, att ”fas 3” är en merit i ett cv? Hur kan man tycka att det är kompetenshöjande, att ibland högutbildade eller kompetenta personer ska passiviseras och må dåligt av ”sysselsättning” som innebär intellektuella nedgraderingar?

    Jag har själv arbetat i fas 3, ca halvår på företagf, utfört helt ordinarie arbetsuppgifter, i ibland stressad miljö, har varit i schema med andra anställda, delat bl a samma arbete men även varit helt ansvarig för en hel avdelning och med uppgifter som varurekonditionering, service, kundkontakter i butik och internt alltiallo och arbetade även parallellt på andra avdelningar, dvs samtidigt. Jag sprang och var mycket snabb. Jag höjde intäkterna. Krav för mig att vara där var att utföra ordinarie arbete. Och visst, jag ville det, ville inte jobba med något låtsas. Naiv förhoppning om att bli anställd men nej. De hänvisade till att de brukade ta emot praktikanter. Det hade gjorts i många år, berättade en annan anställd.
    De fick totalt ca 25000:- för att jag arbetade där. AF visste omdet och lät det ske. I AFs journal om mig… vad står där? Att jag arbetat, nej, där står att jag haft sysselsättning med handledare. Det är förnedring. Jag har inget intyg därifrån, på mitt arbete. varför har jag inte fått det? Jo det skulle bli bevis på att jag gjort ordinarie arbete.

    Hur kunna ha en syn på fas 3 som implicerar att de som är i fas 3 är nöjda med detta. Hur kan du tro det? Man får ingen praktik dvs på pappret ordinarie uppgifter, ingen utbildning, inte 5v semester, inte starta eget. Och ned till 223:-/dag och sedan även 0:-/dag varpå försörjningsstöd måste bes om. och där ställs krav på praktik, och det är det ju inte i Fas 3. Därför är det så, att en stor del som av dem som lämnar Fas 3 gör det därför att försörjningsstödet kräver det, och de hamnar sedan inom respektive social- och arbetsförvaltnings regi. Så mycket för AFs jobb- och utvecklingsgaranti…

  2. Erik permalink
    juni 9, 2011 9:21 e m

    Den som varit i Fas 3 åtgärd vet att detta är förnedrande och att det inte leder till arbete.

  3. dix permalink
    januari 8, 2012 6:16 f m

    Jaha, hit kom jag igen till denna sida. Idiotprojektet fas 3, som kommer att orsaka kollaps om 1 till 2 år. Ett samhällssociologiskt förfall. ”Komma nära arbetsmarknaden” !???! Så många i fas 3 som sänt ut i grupper till föreningar eller liknande, och så har det suttit där.

    Arbetsmarknad?
    Merit?
    Referenser?

    Nej verkligen inte.

    Arbetsgivare anställer ingen som varit i fas 3. Varför ska de i fas 3 slänga bort sin tid så? För mig var det så, jag blev inte anställd, och jag hade kunnat göra bättre saker.

    Dessutom har Engström förtalat långtidsarbetslösa som mentalt och social handikappade, som ”sköra människor som behöver stöd”. Detta är ett begånget brott.

    Jag har ju varit i fas 3. Jag är inte skör. Jag var oerhört arbetssam, snabb, innovativ och väldigt breddad. Jag har en hög och god social förmåga, jag är kompetent, och har t ex gjort senaste högskoleprovet med högt resultat.

    Hur kan du, och andra inom ”borgerliga” partier tro på detta trams? Först skulle inget ordinarie arbete få göras, bara pysselsättning, fastän minst hälften av alla i fas 3 gjorde ordinarie arbete, som ju jag gjorde men så mycket mer därtill.

    Det sades helt avledande plötsligt i våras att ”oseriösa arbetsgivare” skulle hittas och det skulle kontrolleras. Till vilken nytta då? Så att alla bara skulle göra låtsas-pysselsättning? Felet var ju inte att ordinarie arbete gjordes, felet var, och är, att inte lön getts, och med de övriga rättigheter som vanligt lönearbete har och ger.

    Nu ska ordinarie arbete göras, vilket stärker arbetslösheten.

    Jag har förr alltid röstat borgerligt. Jag kommer inte att rösta på vänster eller sossar, men borgerliga partier är ni inte längre, ni har blivit som nån slags kapitalist-sossar allihopa.
    En slags social fascism.

    ”Arbetslinjen” blev ett skämt. Istället introducerades pysselsättningslinjen. Och nu?
    Gratisarbetslinjen.

    Nej, all praktik ska förbjudas, endast för yngre som aldrig har arbetat. Företag måste bli tvungna att anställa, inte få gratis arbetskraft och bidrag. Vilket permanenterar långtidsarbetslösa än mer. Men nu har propagandan mot långtidsarbetslösa varat så länge, så många tror, att de som är i fas 3 har sig själva att skylla.

    Men arbetsgivare vill inte anställa dem, än mindre efter att de varit i fas 3 och fått i många fall meningslösa saker som inte går att ha i ett cv. Det blir fler luckor i cv, för det går ju inte att visa fas 3, det är ju ännu sämre. Ska man visa något i ett cv, så ska det vara saker helst inom ens tidigare branch. Och vad leder cv-luckor till? Jo som min syster som är marknadschef sa, det leder till att sådana ansökningar slängs, man tar inte in ansökningar från dem med luckor eller saker som inte tillhör önskade kvalifikationer.

    Det är hemskt, att fas 3 omtalats som nåt slags socialprojekt, likt dag-center-verksamhet, som vuxna tvingats gå på, och förnedra sig. De flesta vågar inte klaga pga rädsla att bli kallade till förhör och hot på AF. Det hände mig nämligen. Avstängd blev jag också, men jag anmälde alla fel och bl a att handläggaren brutit mot förvaltningslagen pga jäv mm, och övriga kränkningar. Så jag fick tillbaka min ersättning, efter att jag bytt AF.

    Men nu är jag inte med i AF, mer inkompetent organisation får man leta efter. Som bedrivit vuxen-dagis-kurser, cv-pyssel där man inte själv fick bestämma hur det skulle se ut. Tyvärr var det så i fas 1 och 2, att man tvingade ut folk på ”praktiker”, vuxna, inom områden som låg utanför var och ens tidigare brancher. Hände mig också, och vi fick inte välja. Där jag blev lurad på att jag skulle bli anställd på ett ställe jag tackat nej till pga att det var av lågsocial karaktär. Med mera om det ena än det andra. Ja om detta, för mig och andra då det begav sig i fas 1 och 2, låta ABF och andra primitiva aktörer leka ”coach” mm.

    Hoppas att AF läggs ner, görs om, och att andra kompetenta företag tar över istället, som kan konsten att validera arbetslösa, se över deras utbildningsnivåer direkt osv osv och ge adekvat rådgivning på hög nivå om ev utbildning vs arbetsmarknad, prognoser mm.

Trackbacks

  1. Tweets that mention Om vikten av arbete « HANDSFREE – David Lega -- Topsy.com

Kommentera

