Skip to content

Göteborgarna behöver sina bilar

februari 24, 2011
tags:

Idag skriver jag och mina allianskollegor Helene Odenjung och Jonas Ransgård GP Debatt om vänstermajoritetens förslag till försämrade villkor för bilägarna.

”Bilen är många göteborgares viktigaste hjälpmedel för att få ihop vardagen. Med bilen kan man hämta och lämna barnen på dagis eller träningen, handla mat och ta sig till arbetet på ett sätt som är omöjligt med kollektivtrafiken. Inte ens med en kraftigt utbyggd kollektivtrafik kommer bilen helt att kunna ersättas.

Kraftigt höjda parkeringsavgifter och slopade parkeringsförmåner slår hårdast mot dem som har det sämst. Vi tycker inte att det är rimligt att det bara är höginkomsttagare som ska kunna ha råd med bil.”

Jag har tidigare skrivit om förslaget om höjda parkeringsavgifter här!

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. Pierre, medborgare permalink
    februari 24, 2011 6:52 e m

    Vad är din inställning till Trängselskatterna då, om du nu anser att detta slår hårdast mot de som har det sämst ställt i samhället. Hur tror du en ensamstående mor, fulltidsarbetande och med barn som har fritidsaktiviteter klarar en dag i kollektivtrafikens grepp?
    1000:- i månaden extra!!! 14000 om året.
    Om du tycker det är rimligt, så tycker jag du bör ta bort ditt namn under insändaren. Fri parkering för miljöbilar har varit en dålig ide från början.

    Kan jag lita på att du är emot trängselskatter?

  2. februari 25, 2011 12:35 e m

    Hej Pierre!

    Vi reagerar mot vänstermajoritetens allmänna bilfientlighet. Fri parkering för miljöbilar har starkt bidragit till att den förnyade bilparken blivit mer miljöinriktad. När den drivkraften slopas kan man knappast förvänta sig en ökad marknadsandel för miljöfordon. Det tycker jag är dåligt. Vi vill stället med enkla medel fortsätta stimulera en ökad marknadsandel för miljöfordonen. Du verkar inte vara inne på den linjen. Synd!

    Vi har gått med på en uppgörelse som innebär en rekordstor satsning på infrastruktur till Göteborg. I den satsningen ingår trängselskatten. V jublar inte över att det måste införas en trängselskatt. Men vi inser att utan ett JA till paketet hade vi riskera ett NEJ till stora satsningar. Samtidigt bedömde vi risken att ett NEJ till tränselskatterna endast hade varit tillfällig. Med ett NEJ hade vi riskerat noll satsningar men med införda avgifter om några år. I det ljuset är valet enkelt, eller hur?

Trackbacks

  1. Ju mer bil desto mer talartid i kommunfullmäktige | Jöran Fagerlund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: