Skip to content

Om socialdemokratisk valfrihet

november 9, 2010

Idag skriver socialdemokraternas kommunalråd med ansvar för äldrefrågor, Marina Johansson,  på GP debatt.  Hon berättar där om varför socialdemokraterna inte vill använda sig av privata företag inom hemtjänsten. Svaret som ges är minst sagt överraskande:

… Socialdemokrater tror inte på att ta in ett stort antal privata företag för städtjänster inom hemtjänsten, därför att det skulle motverka vår strävan att de äldre själva från dag till dag kan bestämma vad de får hjälp med …

Socialdemokraternas invändning mot att låta de äldre själva få välja vem de vill anlita för sin hemtjänst skulle alltså vara att det – hör och häpna – skulle ge de äldre för LITE valfrihet.  Istället tycks man mena att det endast är när socialdemokraterna väljer som de gamla ges verklig valfrihet. Eller som Johansson uttrycker saken lite längre ner i artikeln:

Man får helt enkelt i varje fall göra en bedömning av vad som är bäst för dem som de kommunala tjänsterna är till för, det vill säga medborgarna.

Den intressanta frågan är dock  vem denne ”man” är som skall göra bedömningar om vad de äldre egentligen vill ha?

Jag tror att Johanssons argumentation lider av ett typiskt socialdemokratiskt synfel som Gert Gelotte så träffande beskrivit i en krönika: ”Utanför partiet ingen rättvisa. Medborgarna skall hålla tillgodo med den valfrihet partiet erbjuder, annars får det vara.”

Alla människor vill ha makt att själva få utforma sitt liv och sin vardag.  Denna vilja avtar inte med åldern!

8 kommentarer leave one →
  1. november 11, 2010 11:08 f m

    Hej

    För ett tag sedan så fick jag en bok i handen utav min vän. Hon hade en bok hemma som hon tyckte att jag skulle läsa. En bok om dej :)….

    Dum som jag var, så började jag läsa den på bussen på väg till skolan. Jag skrattade så jag grät och folk glodde verkligen på mej. Jag sket i det… Jag läser till undersköterska och jag tipsade den dagen alla i min klass att läsa böcker utav dej… Jag hade då endast läst ca 30 sidor i boken..

    Jag har bla en son som snart blir sju år. Jag ger mycket stöd och uppmuntran men ställer också krav på honom, och gör han något dumt så blir det konsekvenser.. Ofta får jag då höra.. Men han sitter ju i rullstol??!!! Var lite schysst mot honom.. Jag svarar alltid tillbaka, jo tack jag vet att han har rulle, men han ska faktiskt uppföra sej ordentligt ändå.. Han har bara brist på starka muskler inte brist på förstånd..
    Och det känns som att efter att ha läst klart din bok, så stöttar det mej ännu mer att jag gör rätt som faktiskt ställer krav, ger kärlek och uppmuntrar min son till att bli självständig.. Du är verkligen en en stor förebild och när Zebbe blir lite äldre ska jag köpa din bok och ge till honom… Dessa barn behöver folk som du som kan inspirera dem till ett självständigt liv…

    Du gör ett fantastiskt jobb…

    // Mia, Zebbes mamma

  2. Undrande permalink
    november 23, 2010 3:05 e m

    Tycker du att riskkapitalbolag med säte i skatteparadis
    ska göra vinst på skattepengar via assistansbolag etc
    genom bokföringstekniska krumbukter och sämre
    avtal för de anställda?

  3. Undrande permalink
    november 25, 2010 5:44 e m

    Skrev en kommentar om du var för att riskkapitalbolag
    snyltar på skattepengar via sina assistansbolag m.m..

    Den kommentaren fick inte vara med men kanske förståeligt då bl.a
    kristdemokrat Odell lever gott på skattemedel.

    2007 såldes Mats Odells familjebolag, Bellstasund Omsorger, till
    fonden Valedo. Vinsten från försäljningen blev enligt Veckans Affärer
    72 miljoner kronor.

    Att strypa kritik är knappast bästa vägen för ett kommunalråd som
    hamnar i hetluften.

  4. november 25, 2010 6:27 e m

    Jag är varken för ”bokföringstekniska krumbukter” eller ”dåliga avtal för anställda”. Jag är dock för att man själv skall kunna välja vem som skall utföra ex assistanstjänster, och att dessa företag skall ha möjlighet att göra en rimlig vinst. Typ så tänker jag 🙂

  5. Undrande permalink
    november 25, 2010 6:28 e m

    Nu så…

  6. november 25, 2010 6:31 e m

    Ursäkta dröjesmålet på svaret. Ibland kan det dröja ett tag innan jag får möjlighet att svara. Bättring utlovas!

  7. Undrande permalink
    november 25, 2010 6:39 e m

    Håller med dig om att valfrihet
    är bra om utförarna gör det
    med brukarna och de anställda
    som prioritet #1 och långsiktigt ägande.

    Riskkapitalbolag med säte i något
    skatteparadis gör det knappast.
    Om du inte läst tidskriften Intra som
    tar upp detta så gör det.

    Önskar dig lycka till som kommunalråd och
    jag hoppas att du med kristdemokratisk värdegrund
    ser människan före riskkapitalisters ”lek” med
    skattepengar.

Trackbacks

  1. Låt även äldre få välja « HANDSFREE – David Lega

Kommentera

