Skip to content

Soweto Grunden BOIS

november 26, 2009

Deltagarna från Blitz Academy har varit i Sverige ett flertal gånger och också deltagit i Gothia Cup två gånger. Då fick de tillfälle att träffa Grunden BOIS, fotbollslaget för de med intellektuella funktionsnedsättningar och deras tränare Thor Guttormsen. Detta inspirerade Blitz såpass mycket så att när de kom tillbaka till Soweto, startade de ett Soweto Grunden för personer med utvecklingsstörningar på hemmaplan. Många av dessa har ganska hyggliga förutsättningar medan de går i skolan till de är 18 år, sedan finns det ingenting. Nära idrottsplatsen där Blitz tränar finns det en NGO som ordnar aktiviteter under dagarna för många med utvecklingsstörning över 18. De startade ett samarbete och tränar deltagarna i fotboll och koordination en gång i veckan.

Otrolig glädje och engagemang från deltagarna OCH tränarna från Blitz. Jag är helt övertygad om att alla utvecklad av detta samarbetet!

4 kommentarer leave one →
  1. Nora permalink
    december 10, 2009 7:58 e m

    Hej!
    Jag är 14 år och är också handikappad. Nästan precis som du. Jag har bara fysiska handikapp.
    Jag har en innåtböjd vänsterhand som vi brukar kalla ”lillhand”. Min högerhand fungerar okej men den är lite böjd den också. Jag kan gå men inte så fort och inte så länge.
    Jag älskar att simma, spela bordtennis, spela trummor samt virka och sticka.

    Mitt måtto är att alldrig ge upp.

    Jag tycker att det är så många som stirrar på mig när jag går på stan. Har du upplevt det?
    Jag tycker att man ska kunna ändra på det. Det är jobbigt och man känner sig ovälkommen!
    Därför har jag köppt en T-tröja där det står ”Glo bara jag är van!”, det brukar få folk att titta bort. Tänkte köpa nån av dina T- shirtar. De har ett bra budskap!
    Du fick mig att se frammåt lite!
    TACK!

    Svara gärna!
    MVH
    Nora E
    =D

  2. december 20, 2009 2:12 e m

    Hej Nora!

    Vad kul att höra av dig!
    Jo, det kan vara många som tittar, men jag tror det är viktigt att komma ihåg att de tittar för att de är nyfikna eller kanske till och med imponerade av dig och hur du klarar dig 🙂

    Hör gärna av dig igen om du vill!
    David

  3. Nora permalink
    december 23, 2009 8:13 e m

    Hej David!

    Kul att du svarade! 😀

    Jag har aldrig tänkt på att folk kanske tittar för att de är imponerade.
    Men så bor jag på landsbyggden och här är folk väldigt nyfikna.
    Är jag i en större stad så glor de inte lika mycket.

    Ha det bra!

    God jul och gott nytt år
    önskar
    Nora

  4. januari 17, 2010 3:51 e m

    Va kul att de dragit igång fotboll ala Grunden Bois i Soweto, David!!
    Kanske blir läge att åka till Afrika och lira mot dem!? Det hade varit en höjdare!
    Ha de gott,
    Thor

Kommentera

