Hoppa till innehåll

Svårt men nödvändigt med trängselskatt

juni 25, 2012

I dagarna har media ökat sin rapportering om den förändringsprocess Göteborg nu går in i. Det västsvenska paketet går in i en mer konkret genomförandefas med allt vad det innebär. På sina håll har förändringar redan skett, andra projekt ligger fortfarande längre fram i tiden. En del i paketet är en fråga som rör upp känslorna; trängselskatten. Det har jag förståelse för. Nya skatter är aldrig populära, det säger sig själv. Det var inte heller enkelt för oss att köpa paketet med alla dess olika ingredienser, varav trängselskatten är en.

Med den paketlösning som många instanser har fattat beslut om ingår satsningar som är helt avgörande för Göteborgs framtid, inklusive en sådan sak som att ersätta den uttjänta Göta Älvbron. Utan paketlösningen hade Göteborg fått stå för hela kostnaden själv. Nu kommer fler att dela bördan med oss och det tror vi är bra. Satsningarna är stora och omfattande. De är faktiskt så stora att det finns en risk för brist på kompetenta yrkesarbetare inom vissa branscher.

Vi sa ja till paketet och trängselskatten, eftersom vi nu vet att vi får något för pengarna. Ett nej tack innebär tyvärr inte ett nej till trängselskatter för all framtid. Nej, tvärtom hade risken med ett nej inneburit ett nej till satsningar men med en fortsatt oro för att trängselskatter kan införas ändå – om än med viss tidsförskjutning. För det finns politiska krafter som vill se trängselsaktter – just för sin egen skull. Vi har accepterat dessa som en del i helhetslösningen, enbart därför.

Med detta sagt har jag ändå full förståelse för att många är både oroliga och arga över beslutet, som togs för ett par år sedan. Vi måste se till att genomförandet blir så bra som möjligt, med kraftigt förbättrad kollektivtrafik så att den utgör ett konkurrenskraftigt alternativ. Det måste också ske utan onödiga beslut som ytterligare försvårar för dem som är tvungna att använda bilen, som till exempel den senaste chockhöjningen av parkeringsavgifterna i Göteborg. Om den nuvarande färdriktningen slår igenom fullt ut kommer det dyra vara att faktiskt låta bilen stå still på en parkeringsplats snarare än att passera en trängselstation.

About these ads
16 kommentarer leave one →
  1. Richard Wolff permalänk
    juni 25, 2012 3:37 e m

    Tycker tyvärr att mycket av det som händer i Göteborg nu, som jag uppfattar som en del av Västsvenska paketet, är en stor tragedi. Genom de planerade förändringarna på Övre Husargatan har man förstört den enda fungerande infarten till Gbg västerifrån, med följd att trafiken nu tvingas över Sahlgrenska och att trafiksituationen i staden blir än mer igenkorkad. Känns inte vare sig vettigt eller genomtänkt. Jag vet att man önskar sig ett city utan bilar, men tyvärr tror jag att följden istället blir ett city utan människor, ett dött city. När det kostar mycket att köra in till stan, mycket att parkera, det är svårt att hitta p-platser, och när man väl hittat en dyr plats och parkerat får man ändå max stå 30 minuter, då blir det svårt att ta sig in till stan. Kommunaltrafik, säger naturligtvis du då. Hade varit kalas, men den är tyvärr alltför dålig (och alla ”förbättringar” synes vara allt annat än ”förbättringar”).

    Håller ofta med dig i mycket av det du skriver, men här tycker jag att Gbgs politiker gjort ett totalt feltänk och jag blir oerhört ledsen varje gång jag tänker på det. Gbg kommer att bli en tråkig, död innerstad med all kommers i förorterna, såsom Allum, Frölunda Torg, Kungsmässan mm. Tillgänglighet ÄR fortfarande viktigt för att en stad skall vara attraktiv, något jag tycker att Gbgs kommunalpolitiker tycks glömt bort i sin hets mot bilister.

  2. Felix permalänk
    juni 25, 2012 3:54 e m

    ” Vi måste se till att genomförandet blir så bra som möjligt, med kraftigt förbättrad kollektivtrafik…”
    Det där är tyvärr bara Politikersnack, och det vet du så väl om! Vi har hört det sååååå många gånger förut.

    Vad alla vet om är att det INTE kommer ske så pass bra förbättringar i kollektivtrafiken att den kan kompensera att ställa bilen hemma. ALLA vet att det blir så. Ni behöver inte linda in det i fler ord.

    När ett sånt här stort och viktigt beslut tas, MÅSTE det finnas full transparans i hela processen. När så pass många människor berörs av det – inte minst ekonomiskt! – så MÅSTE det gå via en folkomröstning.

    Först 05-tillståndet och nu detta!
    Och vem vet hur många fler fullständigt galna beslut som har genomförts utan att göra det det minsta synligt för allmänheten?

    Hur mycket mer klarar ni politiker att förlora mer i trovärdighet, egentligen?!

  3. Håkan Andersson permalänk
    juni 25, 2012 4:19 e m

    Nej, David Lega, det går inte att sitta och ondgöra sig över de rödgrönas P-höjningar och samtidigt halvhjärtat försvara trängselskatten som något som ni var tvungna till. Inte om man vill behålla någon slags trovärdighet i alla fall. Precis samma argument som ni har mot P-höjningarna kan användas mot trängselskatten. Inkonsekvensen är uppenbar för många.

    Och att, som du gör, försöka få det till att ni på den borgerliga sidan inte är lika bilfientliga som de rödgröna, eftersom de har en annan agenda med trängselskatten och kanske omfamnar den mera än ni, är inte till speciell stor tröst för oss som drabbas. Pengarna måste betalas oavsett om syftet är miljön eller finansiering, det spelar liksom ingen roll för lönekontots saldo om man röstar på KD eller S.

    Du säger att du har förståelse för att trängselskatten ”rör upp känslorna”. Och hur tar det sig uttryck hos dig? Jag tolkar åtminstone det som om du inte är beredd att ändra dig en enda millimeter; är det att visa förståelse för alla de missnöjda göteborgare som på olika sätt gjort sig hörda i GT den senaste veckan? Cirka 80 är emot; hur stor andel krävs det egentligen innan du lyssnar på de som du företräder? I förra valet tappade KD 4168 röster i kommunalvalet och gick från 5,54% till 3,77%. Om inte du är beredd att ändra dig kanske väljarna kan göra det istället?

  4. Anneli Huttu permalänk
    juni 25, 2012 4:47 e m

    ”Nu kommer fler att dela bördan med oss och det tror vi är bra.” Det är inte fler som kommer att dela med sig av sina skatter till Gbg eftersom det slår så fel med trängselskatten eftersom det bara är de fattigare områdena i Nordöstra Gbg som måste betala, inte sydvästra delarna! Det tycker jag är märkligt! Om du inte förstår vad jag menar kolla kartan! Hade ni verkligen menat med detta att ALLA ska betala hade ni gjort så att HELA VÄSTRA GÖTALAND är med och bekostar det som de använder sig av nämligen Gbgs innerstad. Det som nu sker är att det är några få som måste betala hela kalaset, kolla gränserna! Vi som bor mellan Kungälvs kommun och Gbg måste betala DUBBEL SKATT trots att vi bor i Gbg. Kan DU FÖRKLARA varför sydvästra Gbg, dvs Hovås, Askim, Frölunda inte behöver betala vägskatt när de åker till sina affärscentrum såsom Sisjön och Frölundatorg medan vi i nordöstra delarna måste betala för att komma över E6 till Bäckebol för att handla vår mat. Kan du också förklara hur jag ska göra när jag åker in till jobbet eller annat i stan och betalar vägskattetull i Kärra och sedan måste parkera min bil på Körkarlens gata och ovanpå detta betala för bussen! Det fungerar inte så.
    Folk är arga därför att det här slår så snett mot befolkningen i Gbg. Hade vägskattetullen funnits vid infarten till Gbg hade vi förstått det hela men inte när gränserna prioriterar vissa bostadsområden! Och de som bor innanför tullarna kan köra hur mycket som helst därinne utan att betala någon skatt men ändå förpesta luften, det är inte miljövänligt, eller hur!
    Dessutom måste ni anställa nya folk till att ta hand om vägskattetullen, medan om det hade gått via skattesedeln hade samma arbetarantal som tidigare tagit hand om vägskatten i deklarationen och det hade blivit billigare samt miljövänligare med tanke på allt papper ni skickar ut varje månad. Vilket tar bort personal från bl.a. äldreboenden som måste sitta timmar och vänta utan personal.
    Så i fortsättningen får vi i Kärra och andra närområden inte handla i Bäckebol förrän efter kl 18.30 (tur att Coop har öppet till 22) utan vi kommer naturligtvis att ge våra pengar till kranskommunerna istället, de har gratis parkering där, när vi handlar dagtid. Det är detta resultat ni kommer att se!
    Det är ingen framtid med vägskattetullar, så som ni ser det, inte på det här sättet att straffa låginkomsttagare som inte har möjlighet att göra avdrag för resor i sin deklaration!
    Som politiker har ni använt fel del av hjärnan eftersom ni gjort ett oklokt och ovist beslut. Jag trodde att politiker var valda för att de är intelligenta men det har jag förstått nu att så inte är fallet! Jag som lärare måste lära mina elever att tänka självständigt och inte följa massan så att vi inte får ett nytt masshysteriskt krig så som andra världskriget men vad ni har gjort nu är att just följa massan utan att tänka självständigt! Tack för mig!

  5. juni 25, 2012 5:07 e m

    Håller med Richard helt. Den politiska situationen i Göteborg har spårat ut totalt. Mp kör S framför sig och Alliansen håller med om de mesta tokigheterna. Vem i jösse namn skall man rösta på när det inte längre finns något annat vettigt alternativ? Det som nu pågår i centrala Göteborg är sorgligt. Ingen verkar begripa vad som pågår. På t ex Sten Sturegatan har vi efter avstängningen av halva Södra Vägen vid Heden nu stående rykande bilköer halva dagarna. Först de ogenomtänkta biltullarna, något annat är det inte, därefter skall halva stan grävas upp under minst 10 år för den vansinniga s k Västlänken. Ingen andra alternativ har utretts, utlovad folkomröstning glömde politikerna bort oavsett partifärg. Kanske dags för ett nytt parti som lyssnar på och representerar folket…

  6. juni 25, 2012 5:11 e m

    David, var inte orolig, trängselskatt är bra! Vi lär ändå få ställa våra bilar om några år – soppan lär ju ta slut och det kanske snabbare än vad vi tror! Centrum i Göteborg är på väg att bli väldigt trevlig, ser med glädje fram emot Övre Husar – Skanstorget – verkar bli en ny aktivitetsgata det där för oss alla.

    När det gäller Richards inlägg ovan, kanske dags att fundera på att ta tricken ändå?

    Jag föreslog för några dagar sedan att vi skulle gå ner till 4-timmarsdag, då hinner vi nog resa kollektivt. Men ”tidens anda” är ju JAG AB och ”här kommer jag” och det kollektiva är ju inte sett med blida ögon.

    Mitt recept är bättre kollektivtrafik, 4 timmars arbetsdag, mindre konsumtion, byt och dela med dig… hmmm, jo – dra ner på tempot var det också, samt släng mantrat ”tillväxt” som alla programmerat sig med!

  7. Richard Wolff permalänk
    juni 25, 2012 5:21 e m

    Fyratimmars arbetsdag låter ju skönt, men kanske inte helt verkligetsförankrat. Svårt att se vad i mitt inlägg du läste som ”här kommer jag” men man ser väl vad man vill se.

  8. juni 25, 2012 5:43 e m

    Mr Alm. Vilken verklighet lever du i? Fyra timmars arbetsdag…! Är du då beredd att halvera din inkomst? Övre Husargatan skall tydligen bli en aktivitetsgata. Men för vem? Knappast för de som driver verksamhet där idag…

  9. juni 25, 2012 6:45 e m

    Richard, det var inte med referens till dig som jag nämnde ”här kommer jag”, det var mer som referens till tidens anda liksom! Ber om ursäkt om du fann mitt inlägg vara riktat mot dig!

  10. örjan permalänk
    juni 29, 2012 8:18 f m

    vad får boende i västra och södra göteborg för sina surt betalade vägtullar ?.. svar: några bussfiler å lite upppiffade hållplatser.. alingsås å kungsbacka etc däremot ska kunna åka direkt till vasagatan utan att lyfta röven.. tilläggas kan sägas att från kungsbacka är det sex taxezoner till alingsås (billig resa det när dom planerar höja biljettpriserna) .. har även studerarat den där västlänken lite.. den där hagastation kommer hamna djupt ner som fan .. där lär dom inte hitta rester av en försvunnen stad den ska ju korsa götatunneln och under vallgraven .. däremot kommer rulltrappen få led zeppelin grön av avund.. nä ska man göra tunnel ska den igenom änggårdbergen så dom boende i västra gbg får nån slags valuta för avgifterna..

  11. örjan permalänk
    juni 29, 2012 8:32 f m

    att centralstationen hamnar inne i trängselzonen kommer att innebära in
    konkurrensnackdel mot flyget..
    va, jag förstått så är västlänken ämnad för regiontåg.. skulle dessutom tro att tunneln inte sväljer så mycke pendlings trafik i rusningtid som man tror.. nä, bort med säckstationen .. en ny futuristisk station vid lejonet som skickar vidare tågen skulle lyfta stan ..sen kan man börja snacka om tunnlar .

  12. örjan permalänk
    juni 29, 2012 4:04 e m

    dom gamla taxezonerna är ju helt förlegade .. dom gränserna är ju från 1600- talet.. det är inte rimligt att bla mölndal är en taxezon .. verkar som göteborgs politiker vill göra om stan till ett campus för studenter (kan ju inte bli mycke handel i den stan med csn pengar).. jag kan nog tycka att staten borde gå in göra nåt åt kommungränserna om det nu är så trångt ..

  13. örjan permalänk
    juni 29, 2012 4:13 e m

    det är ju dock så att västtrafik är serviceföretag .. vill man att folk ska komma till arbetsplatser .. måste det ju till en förändring .. jag vet att redan idag att man inte tar arbeten som är omständiga att åka till .. är man inte utbildad till nåt specifikt kan man lika gärna lyfta akassa som att spendera halva dan på en dyr pendel genom taxezoner.. lite cyniskt tänkt men detta är nog verkligheten för dom flesta egentligen..

  14. örjan permalänk
    juni 30, 2012 1:26 f m

    ska dom verkligen ha betalstation på viadukterna upp till kungälv . ska dom inte vara på avfarterna å påfarterna? jag tror väl att flera stationer kommer att flyttas efter protester .. hoppas det blir så bäckebol .. annars så kommer ju folk handla i backa å torslanda å kungälv istället.

  15. januari 2, 2013 9:18 e m

    KD, suck, nåja det är snart val igen. Hur fan kan man så totalt ignorera ”sina” väljare. Bara min Lutheranska uppfostran hindrar mig från att säga min mening…….o den innehåller ta mig f-n inte så många konsonanter….

Trackbackar

  1. Om bilar och bostäder « HANDSFREE – David Lega

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: